Är det inte självklart?!

Det är något jag reagerar starkt på i skolan. Nämligen det här med att med sig det man behöver till lektionerna.

Väldigt i många klassen kommer till lektionen, sätter sig ner, och när läraren säger att vi ska tex anteckna så säger säkert hälften av klassen att de inte har med sig penna. Säger läraren att vi ska läsa en sida ur textboken är det samma sak. De flesta har inte med sig den.

Senast idag hörde jag en kompis fråga till läraren "Vad ska jag gå och hämta?"
Jaha, okej. Då tänker vi. Det är engelska. Då kanske man ska ha med sig engelskböckerna, papperna vi fick förra gången och penna och suddi, såklart. Är det så himla svårt att lista ut? Jag fattar inte vad som är svårt med det.
Sen hade lektionen redan börjat så vadå "gå och hämta"? Du skulle redan ha hämtat det och satt dig på din plats!

Ibland finns det undantag då man kan behöva springa iväg från lektionen och hämta något. Men det kan inte vara så svårt att ta med sakerna du behöver redan från början.

Jag vet att vissa gör såhär för att få tiden att gå, och få mindre tid till lektionerna för att de är tråkiga. Men om man ändå stigit upp sju för att ta sig till skolan. Varför inte lära sig när man ändå är där? Det är ju ännu meningslösare att gå till skolan om du ändå inte gör någon nytta.

Nu får ni inte tro att jag är någon "skolnörd" (inget bra ord, jag vet) som älskar skolan och så. Men som jag precis skrev så ser jag ingen anledning till att slösa bort skoltiden när jag ändå är där. Är jag där kan jag lika gärna göra något vettigt och lära mig. Men det där med att inte "veta" vad man ska ha med sig till en lektion är väl inte så svårt att lista ut? Eller?



Kommentarer

Vad glad jag blir att DU kommenterar! :D

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0