Uppdatering från stallet + lite ridtips :)

Det var längesen jag skrev om Svante och mina träningspass, så nu är det dags! ;)

Pga. de två senaste tävlingarna som inte gått så bra har jag bestämt mig för att hitta en ny teknik att rida Svante på.

Det första jag ska förbättra/ändra är:
-
Att få till min sits. Mamma har filmat alla gånger jag tävlat och jag sitter för mycket bakåtlutad (om man lutar sig tillbaka är det som en stoppsignal..) och har så har jag lite "flygande" händer. Och när jag driver på tar jag bak skänkeln för mycket.
- Att få busponnyn att lyssna bättre på skänkeln. Det är ju lättare om jag skänklar på rätt ställe (inte drar bak skänkeln). Så det hör ju ihop med tidigare punkten. Tanken med att denna idén är jag tillslut ska kunna lägga spöet på hyllan. Eftersom Svante vet att jag inte har spö på banan fattar han att han då kan gå långsammare på banan. Men inte om jag "lär" mig skänkla rätt. (Jag kan ju skänkla, bara göra det lite annorlunda från vad jag gör nu..)

Ordlista: Skänkeln. Det är mina ben. Vaden och neråt.

Idag använde jag endast spöet en gång. Så jag är nöjd med det. Sen tänkte jag hela tiden på min sits. När det gäller handen var det nog inte så stor skillnad. Men däremot satt jag inte alls lika mycket tillbakalutad. Svante hade ett fint tempo och han (jag också) blev svettig efter 20 min :)

Tre övningar jag red idag:


Vänstra bilden: Vänd upp på medellinjen (mitten av banan) och lägg en volt ut till spåret. Rid fram några steg och lägg en volt åt andra hållet. Jag red "bara" övningen i trav. Men den fungerar ju i alla gångarter. Variation: Ha olika storlek på volterna. Lägg olika antal volter på linjen.

Mellersta bilden: Du rider små serpentiner längs långsidan. Jag red hela vägen in till medellinjen. Även denna fungerar i alla gångarter :) Variation: Rider du i galopp blir det automatiskt förvänd galopp, annars kan du göra byten. Gör bågarna i olika storlek.

Högra bilden: Vänd efter hörnan upp på diagonalen och sikta på hörnan framför dig. Rid förbi kortsidan och gör lika dant i detta varvet. Fungerar i alla gångarter. Variation: Kolla mellersta bildens variation.

Sånahär övningar är det bara fantasin som sätter gränser för.
Vet inte om jag visat några tidigare.






Kommentarer
Postat av: emily

fotograf: emily hörstedt ! :)

2011-08-25 @ 21:09:58

Vad glad jag blir att DU kommenterar! :D

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0