Skit i att cykla om du inte använder hjälm.

Det var något som störde mig väldigt mycket på Ven idag.. Jag förstår inte hur det tänker?!

Det är vanligt att man cyklar utan hjälm, nästan alla kring min ålder cyklar utan hjälm. Själv cyklar jag med hjälm. Alltid.
Men jag har aldrig sett så många barnfamiljer som cyklar utan hjälm! Aldrig! Visst, om de vuxna inte har det är ju inte så irriterande, de är myndiga och ja ni vet. Men hur tänker de när de låter sina barn från 9-10 år till min ålder barn cykla utan hjälm?! Är man inte rädd om sina barn, eller vad? Jag fattar inte det! Min första tanke var att de kanske glömt hjälmar. Men nej. Man glömmer inte en sån viktigt sak! Är det någonstans man behöver hjälm är det på Ven, vägarna är kringliga, branta, grusiga, gropiga.. Det är lätt hänt att man trillar.

Det var även många unga som var där utan föräldrar som inte heller hade hjälm, och det kan man ju förstå lite mer att det blir så.
Men jag undrar alltid varför? Varför har man inte hjälm? Det är ju inte direkt jobbigt att sätta på den. Är det för att man kan vara ful i det? Jag lovar dig att du är fulare när du ligger på Intensivvårdsavdelningen och spräckt skallen! Handlar det om frisyren? Det finns ju speglar över allt man bara kan ta en titt i och se om frisyren fortfarande är som man vill, eventuellt fixa till det :)
Men jag tror att den största anledningen till att de flesta ungdomar inte har hjälm är att man påstår att ingen har det. Nähe? Och? Palla bry sig. Jag bryr mig inte om jag cyklar bland mina kompisar och jag är den enda som har hjälm, de retar/skrattar inte åt mig för det. Hade de gjort det hade de ju inte varit riktiga kompisar. Visst?

Jag blir bara så ledsen när man cyklar omkring och ingen har hjälm, nästan iaf. Klart att vissa hade hjälm. Typ 1/3 av barnen. Liksom, kan man inte spendera tre, max fem sekunder till att sätta sig sin hjälm varje gång man cyklar?
Jag menar, det kan ju spara flera år! Trillar du när du är 14 år och spräcker skallen är du fulare då än när du har hjälm, frisyren spelar ingen större roll om de måste raka av delar av håret på dig för att kunna laga skallen och jag är ganska säker på att du inte vill att det ska hända dig.

I lågstadiet hade vår lärare köpt två vattenmeloner. Den ena satte hon en hjälm på och den andra fick ingen hjälm. Melonen utan hjälm splashades när hon släppte den på golvet och det blev inget kvar. När hon släppte melonen med hjälm syntes inte en skråma! Visste du att ditt huvud nästan kan gämföras med en vattenmelon, det är alltså lika ömtåligt!

Sen kan man undra hur ofta det händer. Men du bryter faktiskt mot en lag!



Bah. Jag blir bara så förbannad. Men jag ska inte bry mig om vad de gör med sina liv. Vill de riskera att få men för livet, få de väl göra det.
Det läskiga är bara att många av mina vänner inte har hjälm, tänker om det är en av dem de händer något med?



Kommentarer

Vad glad jag blir att DU kommenterar! :D

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0