Torsdagens ridpass!

Nu har jag kommit hem från älskade Svantisen.
Idag (och i måndags) red jag inte på hackamore, utan på bett! Det var ett tag sen (bortsett från tävlingarna) man gjorde det ;) Mycket bättre att rida på bett, tycker jag.

Som i måndags visar jag lite övningar jag gjort idag.
Vänstra bilden; Vi börjar på kortsidan längst ned i trav. Man lägger en volt i hörnet och sen öppna/sluta på långsidan. Efter långsidan i hörnan lägger du också en volt och på kortsidan rider du mellantrav. För att variera övningen lite kan man göra olika storlekar på volterna, ju mindre destu svårare. Sen kan man också göra annat än att rida mellantrav på kortsidan, tex halter, galoppfattningar.

Högra bilden; Denna övningen kan man göra i alla gångarter. Man rider i en åtta, ungefär. Och över medellinjen (där jag målat grönt) kan man byta gångart. Tex om du kommer från höger varv galopp, saktar du av till trav över medellinjen, travar några steg innan du fattar vänster galopp. Du kan även komma i trav och fatta galopp, galoppera några steg och sen sakta av till trav. Man kan ju också göra enkla galoppbyten. Övningen är också bra om man vill träna på förvänd galopp.

På den här sortens övningar är det bara fantasin som sätter gränser hur man kan rida!

Kommentarer

Vad glad jag blir att DU kommenterar! :D

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0